Det finns så många cykelbromsalternativ på marknaden att det kan vara svårt att välja en. En av de äldsta typerna av bromsar är konsolen. Men är fribärande bromsar bra?

Cantilever cykelbromsar är bra för cyklar med breda däck eftersom systemet har stort däckspel. Dessutom fungerar de perfekt även i blöta och leriga situationer. Samtidigt sliter inte fribärare ut dina fälgar som andra fälgbromsar.

Den fribärande bromssatsen väger inte lika mycket som skivbromsar. Därför, för förare som gillar att hålla sina cyklar så lätta som möjligt, kan fribärarna vara en utmärkt bromslösning.

Är Cantilever-bromsar Bra För Racing?

Bromsar är en kritisk del av en cykel, oavsett om du är nybörjare eller proffs. Ursprungligen fanns fribärande bromsar främst på touringcyklar.

De fribärande bromsarna blev med tiden ett pålitligt bromssystem. Men är de lämpliga att användas i racingtävlingar.

Cantilevers kan användas för cykelracing. Till exempel, i cyclocross och mountainbike, är ett fribärande bromssystem det mest idealiska.

För det första har den ett brett däckspel som rymmer de omfattande däckbredderna som används i mountain- och cyclocrosscyklar.

Med uppfinningen av mountainbikes med knotiga däck var det enda bromssystemet som kunde passa fribäraren.

Som ett resultat hade gamla MTB:s fribärande bromssystem. De nyare mountainbikemodellerna har dock gradvis drivit över till skivbromsar.

Men de fribärande bromsarna används fortfarande av cyklocrossförare eftersom de sällan fångar smuts och kan hantera de stora däcken.

De fribärande bromsarna fungerar också bra i terrängracing, eftersom de kan prestera felfritt även under våta eller leriga förhållanden.

Dropbars är en standardfunktion på de flesta racercyklar, eftersom UCI anger maximal styrbredd på 50 cm. Lyckligtvis använder fribärande bromsar dropbar-kompatibla spakar som gör systemet bra för racercyklar.

Fribärande Bromsar är Starka?

Som förklaras i artikeln, Varför har Cyclocross-cyklar fribärande bromsar ? Vi upptäckte att cantilevers har korta dragbromsar. Ett lätt tryck på bromsspakarna gör att bromsarmarna rör sig under en lång färd. Spakarna är därför mycket hävstångskraftiga.

Så är fribärande bromsar bra? Är de tillräckligt starka för att stå emot trycket?

Som tidigare nämnts var fribärande bromsar den enda typen av bromsar som använts på touringcyklar i flera år. Före tillkomsten av mountainbikes var de det enda bromsalternativet. Noterbart fortsatte de och utvecklades till en kraftfull bakmekanism.

Cantilevers är tillräckligt starka för att vara standardbromsningsalternativet för tandem och lastade touringcyklar.

Fribärande bromsar kan stoppa alla cyklar om de är korrekt inställda och justerade. De flesta nybörjare står inför den största utmaningen: att ställa in det fribärande bromssystemet när det är som bäst.

Särskilt när du måste åka på våta och leriga ytor är konsoler de starkaste bromsarna.

Cantilevers är också ett bra val om du planerar att åka på stora däck.

5 Bästa Fribärande Bromsar Quick Pick

Det finns flera fribärande märken på marknaden, men att veta det bästa sparar dig smärtan av försök och misstag. Så vilka är de bästa fribärande bromsarna på marknaden?

2. Tektro CR710 Cyclocross-bromsset: Högkvalitativa fram- och bakset i ett paket.

3. SUNLITE Alloy Cantilever Brake – Bäst för dem med snäva budgetar och bra för cyclocrosscyklar.

4. Avid Shorty Ultimate Cantilever Brake: Lätt i vikt med justerbara armbredder.

5. SHIMANO BR-CX50 Canti Cross-broms: Bäst för cyclocross och flat-bar landsvägscyklar.

Vilka är Fördelarna Med Cantilever-bromsar?

Cantilever-bromsar för cyklar har funnits i många decennier och är fortfarande mycket pålitliga. Vissa touring- och cyklocrosscykeltillverkare använder fribärande bromsar för sitt standardbromssystem.

Så, vilka är fördelarna med fribärande bromsar? Vad gjorde dem relevanta och pålitliga till våra dagar?

1. De är Lätta I Vikt

En av de anmärkningsvärda egenskaperna hos fribärande bromssystem är att de är lätta i vikt. De är lätta i vikt och har få komponenter.

Till skillnad från de andra systemen kommer konsoler endast med två separata men symmetriska bromsarmar som är förenade med en gränsöverskridande kabel.

Cantilever-bromsar är därför lätta och tillför lite vikt till din cykel.

2. Ha Långa Spakarmar

Den andra punkten som gör att konsolerna sticker ut är de långa hävarmarna. Detta bör inte förväxlas med bromsar med långa drag.

Tekniskt sett är detta handtagets längd. Som ett resultat kan du utöva maximalt tryck när du bromsar utan större belastning.

Dessutom gör det bromsarna starkare än när man använder korta hävarmar.

3. Den Bästa Bromskraften På Våta Eller Leriga Ytor

Cantilever-bromsar har fördelen av att vara lika effektiva i både våta och leriga förhållanden.

I de flesta andra bromssystem påverkar väta deras effektivitet. Så är inte fallet med konsoler.

Noterbart är att fribärande bromsar sällan fastnar med lera och andra former av skräp när man åker i lerig terräng.

Också fuktighet påverkar inte systemeffektiviteten negativt; det fungerar lika normalt som när det är torrt.

Cantilevern är kompatibel med breda däck och har förmågan att motstå våta eller leriga förhållanden, vilket gör den idealisk för äldre mountainbikes.

4. De är Prisvärda

Prisvärda tillbehör och viktiga delar som bromssystem är allt när det kommer till cykelunderhåll.

Vissa bromssystem kan vara ganska dyra.

Cantilever-bromsar kan vara ett bra alternativ för dem som har en budget eller ungdomar som inte har pengar att betala för sina cyklar.

Det fribärande bromssystemet är idealiskt för nybörjare, som kanske inte vet vilken typ av bromssystem som fungerar bäst för dem. Detta minskar omfattningen av förlusterna om föraren bestämmer sig för att välja en annan typ av bromssystem.

5. Bär Reducerade Fälgar

Den andra fördelen med att välja fribärande bromsar istället för andra fälgbromsar är att du upplever mindre fälgslitage. Bromsbeläggen kontaktar hjulet endast på sidorna, inte ekrarna.

Cantilevers gör att din fälg håller längre än något annat fälgbromssystem.

Cantilever Bromsjustering

De flesta cyklister betecknar av misstag fribärare som bromsar med låg effekt. Dessa system är inte perfekta, men de kan producera betydande bromskraft när de är korrekt inställda.

Så hur justerar du konsolerna för maximal effekt?

Kalipervinkeln

Vinkeln mellan sätesstaget eller gaffelbladet och bromsarmen är känd som bromsokvinkeln. Ju större tjockleksvinkeln är, desto mindre är den mekaniska fördelen.

När du ställer in dynans förlängning är det därför bra att se till att kontaktvinkeln mellan fälgen och dynan förblir liten.

Justering Av Okvinkeln

I fribärande bromsar har justering av okvinkeln den mest betydande inverkan på systemets bromskraft och mekaniska fördelar.

Den mekaniska fördelen är större ju mindre okvinkeln är. Den bästa okvinkeln ger bra utrymme för däck, fälg och stänkskärm.

Undvik att gå till ytterligheterna när du ställer in okvinkeln. En bromsspak som har för mycket mekanisk fördel kan få den att bottna mot stängerna. Å andra sidan skulle för lite av det leda till ett svagt bromssystem.

En kortare gränsövergång skapar en bredare okvinkel.

Är Cantilever Och V-bromsar Utbytbara?

Tillverkarna har gjort förbättringar av konsoler för att göra dem mer lämpade för olika körstilar. Detta betyder inte att konsoler inte är bra längre. Kan du kombinera de två systemen?

De två systemen kan se likadana ut, men de är världar från varandra. Därför är det inte möjligt att helt enkelt byta ut den ena mot den andra.

Du kan få alla detaljer från en av våra tidigare artiklar, Är konsoler och V-bromsar utbytbara?

Final Take

Huvudfrågan vi ställde var om fribärande bromsar var bra. Trots vissa brister är konsoler pålitliga och effektiva bromsar.

Hur väl inställningen är justerad och kvaliteten på bromsbeläggen är de viktigaste faktorerna som avgör hur effektivt bromssystemet fungerar.

Fribärarna kan justeras för att fungera lika bra som vilket annat bromssystem som helst. De är faktiskt bland de mest effektiva för trailridning.