Behöver Du En Kedjespännare För Enhastighetscykel?

Även om det är viktigt att ta bort växeln för att byta från flerhastighets till enkelhastighet, finns det alltid risk att förlora kedjespänningen. De flesta cyklister väljer kedjespännare för att kompensera skillnaden. Men, behöver du en kedjespännare för enkelhastighet?

Om din ram har vertikala utsläpp behöver du en kedjespänning för att förhindra att hjulet rör sig. Spännaren är dock inte nödvändig om din ram innehåller horisontella utsläpp.

Du behöver ingen spännare för horisontella utsläpp. Istället kan du helt enkelt skjuta bakhjulet för att skapa spänning.

Om några ögonblick ska jag gå in på mer detaljer. Mitt mål är att hjälpa dig veta när en kedjespännare är nödvändig, hur du kan montera den och vilka alternativ du har.

Nu, låt oss gräva djupare!

Behöver Du En Kedjespännare För Enkelhastighet?

Innan jag kan svara på det utförligt, låt mig prata om bakväxeln.

En av bakväxelns huvudfunktioner är att manipulera (justera) kedjespänningen när du växlar till en annan växel.

Detta sker genom ett remskivasystem som släpper på kedjespänningen under skift. Så utan detta remskivasystem är det omöjligt att skita, och kedjan kommer att glida av hela tiden.

Den bakre växeln tas bort för att ta bort den rätta mekanismen för att sträcka cykelkedjan.

Som ett resultat blir det mycket svårt och till och med irriterande att uppnå rätt kedjespänning.

Även om det är teoretiskt möjligt att justera kedjespänningen med halvkedjelänkar, är processen frustrerande långsam och ineffektiv, och det är där en kedjespännare kommer in.

Så, Vad Gör En Kedjespännare?

I princip omvandlar en kedjespännare dina cyklars vertikala fall till ett system med en hastighet.

Spännaren (även känd som singulatorn) fästs på din växelhängare för att fungera som ett remskivasystem. Den sträcker ut din cykelkedja för att ge den rätt spänning.

Så, Fungerar Kedjespännare?

Kedjespännare kan utrustas med antingen en push up eller push down fjäder.

I fallet med ett nedtryckt fjädersystem är remskivan inuti cykelkedjan och fungerar genom att trycka ned fjädern. Däremot går remskivan i en push-up-fjäder under kedjan och tvingar upp den.

Idag används tryckfjädern av de flesta singulatorer då den fungerar med alla cykeldrivlinor.

Push-up-systemet erbjuder fortfarande fördelen med en längre kedjelindning och lägre chanser för tandhopp.

Goda nyheter: De flesta singulatorer kan konverteras från en push up till en pull down eller vice versa med ett enkelt byte av deras fjädrar.

Men Varför är En Kedjespännare Onödig För Horisontella Bortfall?

Generellt låter cykelramar med horisontella utfällningar dig skapa kedjespänning genom att skjuta bakhjulet bakåt.

Detta eliminerar behovet av att använda en kedjespännare (singulator)

Vanligtvis finns det två kategorier av horisontella avhopp; spårändar och halvhorisontella avhopp.

Låt oss börja med track-end dropouts;

Track-end eller bakåtvänd dropouts finns på bancyklar, dirt jumpers, BMX och vissa MTB.

Ett spåravhopp är ett bra alternativ om du vill konvertera din växellåda till en enhastighet.

De är säkrare och billigare än kedjesingulatorer, vilket eliminerar behovet av att använda dem.

Men spåravhopp kräver ingen spännare. Du kan fortfarande använda en kabeldragare för att dra bakhjulet bakåt.

De flesta cyklister förväxlar enheten (kedjedragningen) med en kedjespännare, men de två är olika.

Kedjedragningen förhindrar inte bara ditt bakhjul från att hamna i utsläppet utan låter dig också justera din cykels kedjespänning.

Låt oss nu prata om de semi-horisontella avhoppen;

Du kan hitta halvhorisontella avhopp på veterancyklar.

Ramar med dropouts är huvudsakligen avsedda för cyklar med bakväxel och inte växelhängare.

De flesta cyklister använder dem för enhastighetsomvandlingar eftersom de enkelt låter dem glida tillbaka axeln och justera kedjespänningen utan att behöva en spännare.

Så de efterliknar i huvudsak ett bakväxelns t-remskivasystem.

Tyvärr kan du inte använda kedjedragare på halvhorisontella avhopp.

Vad är Single-Speed Conversions Advantage?

Så varför gå igenom all stress med att byta din växlade drivlina till enhastighet? Varför lägga pengar på en enväxlad kedjespännare?

Tja, här är fördelarna med en enkel hastighet med kedjespännare:

Enkelväxlad cykel Denna lågpriskonvertering låter dig ha en anständig cykelram för en bråkdel av vad den kostar, samtidigt som du kan cykla bekvämt. Detta minskar underhållskostnaderna.

  • Snabb och enkel demontering av bakhjul Denna enhastighetskonvertering gör att du kan ta av bakhjulet utan att behöva ta bort någon kedja eller ryggkugg.
  • Vintagecyklar Enhastighetskonverteringar ger din cykel ett vintageutseende. Det är viktigt om du har en hybrid eller beach cruiser, eftersom de naturligtvis har en vintage look.
  • Cykelsäkerhet Lets face it; inte många kan bry sig om att stjäla en konstig eller gammal cykel. En enkelhastighetsomvandling ger din cykelram ett åldrat utseende som avskräcker tjuvar.
  • Montering av långa fendrar Med höghastighetskonverteringar är det enkelt att installera heltäckande kåpor som ger mer skydd mot lera.

Vilken är Den Bästa Kedjespännaren För Konvertering Med En Hastighet?

Det finns många kedjespännare för enkelhastighet som du kan satsa på. En av dem är CyclingDeal Bike Single Speed Chain Tensioner .

Detta gör att du kan använda din växlade cykel med en enda hastighet utan att göra några ändringar.

Kedjespänning finns i enkel- och flerhastighetscyklar. Den är gjord av aluminium, vilket är ganska lätt och är kompatibel med SRAM- och Shimano-nav.

Kedjespännaren fästs på växelhängaren och har en justeringsfunktion som gör att du kan justera kedjespänningen.

Det enda problemet är att det inte passar ovala cykelkedjor och mindre kuggar.

Sammantaget är kedjespännaren hyfsad i prestanda och kommer till ett rimligt pris. Den är lämplig för både MTBs och landsvägscyklar.

Andra värda omnämnanden är:

Hur Man Installerar Kedjesträckare Med En Hastighet

Även om processen att installera en kedjespännare med en hastighet kan variera mellan singulatorer, här är en allmän guide:

  • Ta först bort axelmuttern på drivsidan
  • Placera sedan kedjespännaren försiktigt mot framsidan av den bakre utfällningen
  • Sätt tillbaka axelmuttern som den var och dra åt den
  • Flytta hjulet i dropout innan du lägger till lite spänning i kedjan
  • Se till att du centrerar bakhjulet i ramen när du justerar spänningen med en kedjespännarskruv
  • Dra slutligen åt axelmuttrarna för att säkra dem.

Vad Sägs Om DIY-kedjespännare

En anständig kedjespännare kan kosta runt €100 eller mer så du kan överväga att göra din egen.

Var ändå försiktig så att du kanske inte gör en perfekt spännare.

Låt oss inte oroa oss för det, det här är stegen för att göra en grundläggande kedjespännare.

  • Gör en Philip-skruvmejsel, sax och ett litet PVC-rör för trädgården.
  • Ta isär ljusreflektorn och ta ut bultarna och muttrarna
  • Placera trädgårdsslangen på delen med reflexerna.
  • Den kommer att passa bra om du värmer den eller för den genom en lätt ram. Men bränn det inte!
  • Om slangen är för stor, trimma den för att säkerställa att den bara upptar reflektorns cirkelyta

Du har nu en DIY-kedjespännare som du kan knyta fast i kedjestagen.

Vad Händer Om Jag Inte Har En Kedjespännare?

Även om en kedjespännare inte är nödvändig kan den användas för att ge din cykel rätt spänning. Jag föreslår att du justerar skruvarna på din befintliga växel.

Här är dina alternativ:

a. Använd gränsskruvar

Här är stegen att följa:

  • Leta reda på växelkabeln som går in i bakväxeln och ta sedan bort den.
  • Justera gränsskruvarna på den bakre växeln för att justera ditt bakre kugghjul och drivlinans remskiva.
  • Ovanstående steg låter dig räta ut kedjan innan du kan installera den helt. Kom ihåg att om kedjan inte är rak, skulle det finnas otillräcklig effekt som kommer att resultera i onödig belastning på drivlinan.
  • Montera nu kedjan men se till att du för ihop båda ändarna tills du kan placera t-remskivan korrekt framåt.

Om du är orolig för spänningen i din kedja kan du alltid klippa den kortare eller längre (genom att lägga till länkar).

b. Använd begränsningsskruvar och växelkabel

Den enda skillnaden mellan den första metoden och den här är att du också använder en kabel. Det beror på att växelkabeln ger dig mer justering.

Jag antar att växelkabeln bara är avskuren vid denna tidpunkt men inte borttagen. I så fall kan du använda den för att justera remskivan.

Du måste också justera trumjusteringen eftersom kabeln glider in i den.