Touring Bike Vs Gravel Bike 16 Skillnader Förklaras!

När det kommer till spännande utomhusutforskning på två hjul sticker två cyklar ut; tur- och gruscyklar. Men hur jämför en turcykel vs gruscykel?

För långa resor där du behöver transportera mycket bagage och terrängen inte är för tuff är touringcyklar idealiska. Gruscyklar är däremot bäst för korta turer där du inte behöver bära tunga laster, men terrängen är ojämn.

Dessa cyklar är olika i deras syfte, på grund av skillnaderna i deras byggkvalitet och funktioner.

Ska diskutera hur de varierar beroende på deras utsikter, geometri, ram, växlar, bland andra specifikationer. Låt oss först definiera dessa cyklar.

Vad är En Gravel Bike?

En gruscykel är en cykel byggd för ojämna vägar, speciellt grusytor. Dessa cyklar ser ut som vanliga landsvägscyklar, bara att de har längre hjulbas och bredare hjul för extra stabilitet.

Vad är En Turcykel?

En turcykel är en cykel som är byggd för långa resor, särskilt en som involverar att bära tunga laster. Som gruscyklar ser touringcyklar ut som landsvägscyklar, men de är mer robusta och har fler fästen.

Nedan är en tabellsammanfattning av de viktigaste skillnaderna mellan en gruscykel och en turcykel.

Dessa är skillnaderna mellan cyklarna:

1. Utsikter Om Touring Bike Vs Gravel Bike

En gruscykel ser ut som en landsvägscykel men med bredare hjul. De har dock en längre hjulbas än landsvägscyklar, vilket gör dem robustare. Touringcyklar liknar landsvägscyklar men har tjockare ramar och fler monteringspunkter.

2. Grus Kontra Touring Bike Syfte

Gruscyklar är designade för att användas på ojämna underlag, särskilt grus, och för att ta korta turer eller äventyr. Men eftersom dessa cyklar inte är lika starka som touringcyklar är de inte bäst för långa turer.

Gruscyklar är inte heller bäst för att bära tunga grejer. Det mesta du kan ta med dig på en gruscykel är förmodligen din ryggsäck.

Om du vill ha ett alternativ för långa turer är det bästa alternativet en turcykel. En turcykel är det bästa alternativet för långväga resor och när du behöver transportera tunga föremål.

Dessa cyklar är starkare än gruscyklar och kan dras med mer vikt fram och bak.

3. Touring Bike Vs Gravel Geometry

Generellt handlar en cykels geometri om manövrerbarhet och flexibilitet, beroende på hjulbasen, huvudröret, bottenfästet och kedjestagen.

Gruscyklar har vanligtvis lägre bottenfästen, längre kedjestag, ett slakare huvudrör och en mindre hjulbas. Touringcyklar har däremot längre hjulbas, vilket gör dem mer stabila. De har dock en mer avslappnad geometri.

Geometrin på en gruscykel är för uthållighet medan geometrin på en turcykel är för uthållighet och balans. Av den anledningen har touringcyklar ett upphöjt säte för att ge dig mer hävstång och rädda dig från trötthet i nacke och rygg.

4. Gravel Bike Vs Touring Bike Terräng Lämplighet

Traditionella touringcyklar är designade för användning på vägar och trottoarer. Endast den moderna turcykeln klarar all terräng.

När det gäller gruscyklar är de mer mångsidiga. Även om de är designade för grövre ytor som grus, kan de bekvämt ta sig ut på trottoarer och asfalterade vägar.

5. Turcyklar Kontra Gravel Bikes Vikt

På grund av dess stålramar väger en vanlig touringcykel 13-15 kg (28,6-150 kg). En vanlig gruscykel väger mellan 9-13 kg (19,8-1130 kg).

Det visar tydligt att gruscyklar är lättare än touringcyklar.

6. Cykelstorlek

Touringcyklar är inte bara tunga, utan de är också mer framträdande i resning. De är större än landsvägscyklar och gruscyklar när det gäller ramstorlek och har fler tillbehör som gör dem skrymmande.

Gruscyklar är nästan lika stora som landsvägscyklar, bara att de har lite längre hjulbas och tjockare däck.

7. Turcykel Kontra Gruscykel Funktioner

Här är funktionerna som skiljer de två cyklarna åt:

en ram

Stålramar är mer hållbara, utmattningsbeständiga och hållbara än traditionella touringcyklar. Stål har också goda stötdämpande egenskaper, vilket är viktigt eftersom dessa cyklar inte kommer med fjädring.

Gruscyklar finns i många olika ramstilar. High-end gruscyklar har kolfiberramar av titan, vilket är lättare än andra. Low-end gruscyklar är dock gjorda av stål- eller aluminiumramar.

b) Hjul och däck

Touringcyklar kommer med starkare hjul för att klara längre turer. För det första har de i genomsnitt ett ekerantal på cirka 36 ekrar, vilket indikerar hjulstyrka. Detta till skillnad från gruscyklar som har 32 ekrar per hjul.

Touringcyklar har också mer robusta fälgar för att stödja de extra ekrarna. Den enda skillnaden är kanske att gruscyklar har bredare däck för att ge dem extra stabilitet i terrängen.

Touringcyklar kommer oftast med slanglösa däck eftersom det är troligare att de är punkteringsbeständiga. Vissa använder till och med ett självtätande system som gör att de kan täta sig själva efter en punktering.

Gruscyklar å andra sidan har vanliga däck och avancerade alternativ som är mer punkteringsbeständiga.

c) Styre

Både grus- och touringcyklar har flat-bars såväl som drop-bars. Det finns dock fler flat-bars i det senare alternativet än flat-bar. Som ett resultat erbjuder dessa cyklar dig möjligheten att åka upprätt (platta stänger) eller aerodynamiskt (drop-bars).

d) Kugghjul

Båda cyklarna har ett brett växelområde så att du kan växla smidigt över varierande terräng. Den enda skillnaden är att touringcyklar erbjuder dig fler växlar, vilket gör dem mer anpassningsbara över varierande terräng.

Touringcyklar har vanligtvis mellan 24-27 och 12-18 växlar, medan gruscyklar kan gå igenom allt från 12-18 växlar. En touringcykel har sannolikt ett bredare utbud av växlar än en gruscykel. Det betyder också att du kan växla och åka snabbare med en touringcykel än en gruscykel.

e) Pedaler

Gruscyklar låter dig antingen gå för platta eller clipless pedaler, beroende på önskemål. Om du vill träna eller tävla är det vettigt att välja clipless, men om du vill pendla eller åka på äventyr, välj platta pedaler.

Med touringcyklar tycker de flesta cyklister dock att platta pedaler är mer bekväma. Så det finns fler platta pedaler än clipless.

f) Avstängning

Touringcyklar är oftast utan fjädring eftersom det gör dem tyngre, och kan ofta göra det svårt att transportera last. De förlitar sig på stålramarna.

Moderna gruscyklar kommer också med styv fjädring, vilket jämnar ut poängen med touringcyklar.

g) Dynamo Power

Många touringcyklar levereras som standard med dynamo som ger extra belysning på natten. De gör det möjligt att åka på natten utan problem. Denna funktion saknas ofta på gruscyklar, såvida den inte är monterad.

h) Fäster

Touringcyklar kommer ofta med ställ, stänkskärmar, fendrar och andra fästen som är bekväma för resenärer. Däremot saknar gruscyklar sådana fästen.

Även om du kan montera några tillbehör, kanske du inte kan bära så mycket last som du kanske vill, vilket är mindre bekvämt för resenärer.

8. Kompatibilitet Med Cykelskor

Klippade skor är i allmänhet mer bekväma än platta skor när man cyklar på en turcykel. Touringcyklar kräver att du bär bekväma skor, gärna de med platt sula.

Gruscyklar låter dig välja mellan de två alternativen beroende på dina önskemål. Om du är en racer kan du bekvämt använda klippade skor. Plattbottnade alternativ är tillgängliga om du bara rider för skojs skull.

Touring Vs Gravel Bike För- Och Nackdelar

Gruscyklar

Fördelar

  • Brett växelområde
  • Offroad erövrande förmåga
  • Lättvikt
  • Kompatibel med alla typer av cykelskor
  • Du kan välja mellan fler styralternativ

Nackdelar

  • Långsammare
  • Det är inte idealiskt för asfalterade vägar
  • Inte lämplig för långa resor

Touring Cyklar

Fördelar

Är Gravel Bikes Bra För Touring?

Gruscyklar är generellt lämpliga för touring. Det är bara att de är ett bättre val för korta turer och inte långa turer.

Gruscyklar är generellt sett mindre hållbara. De är inte lika solida eller uthålliga som touringcyklar, vilket gör dem bara bäst för korta turer.

Så, hur berättar man en bra gruscykel för kortdistansturer?

Tja, den måste vara redo för äventyr. Jag pratar om en gruscykel med en lättare ram, robusta hjul, mer hastighet och användarvänlig geometri. En cykel med skivbromsar ska ha ett kompakt styre.